Livet i Småstaden

TROLLTUNGA NORGE - tur & retur!

Vandringen till Trolltunga, från start till mål, är ett minne för livet. En underbar tur som var riktigt mäktig med den underbart vackra norska naturen och därtill det perfekta vädret för ändamålet.

Från start. Vi flög till Bergen två dagar innan själva vandringen. Välplanerat fick vi uppleva 17 maj i Norge. Bara det i sig en upplevelse. Åkte linbanan upp till utsiktsplatsen och njöt av staden och vyerna ovanfrån efter att ha skådat paraderna som gick genom staden och alla vilt firande glada norska män och kvinnor.

På torsdagseftermiddagen  hämtade vi upp Anna på flygplatsen ochupp den fjärde och  styrde hyrbilen mot Odda. De 13 milen tog oss ca 4 timmar med något kaffestopp inräknat. Vägar längs med berg och fjordar - vackert, mycket vackert!   Och tunnlar - inte mindre än 56 tunnlar i olika längd passerade vi denna resa.
 Väl framme i Odda ( efter vägar likt ovan i ca 3 h)  checkade vi in på Odda Camping i en liten,  men för ändamålet helt okej, stuga innan vi kl 21:00 var på med informationsmöte med guiden på vår bokade tur.  Vi valde att betala för en guidad tur. En rätt dyr guidad tur men vi är nöjda med vårt val. Vi hade fixat det själva men de var trevligt med en kunnig norsk äldre gutt som kunde berätta lite om både det ena och det andra. Vi gillade "vår" Jostein med andra ord.  Sent på kvällen förbedde vi sen morgondagens matsäck - litervis med pasta. Nu i efterhand, alldeles alldeles för mycket pasta. Sen sa vi nervöst godnatt och ställde klockan på 06 mer än redo att ta oss an det norska fjällen.

Klockan åtta var vi startklara vid startpunkten nedn fjället och gick sen uppåt den "gamla" stigen upp för branten - inte den nya asfalterade fyra kilometer långa serpentinväg som vi istället fick bekanta oss med på vägen ner. Upp kom vi och sen gick vandringen både uppåt och nedåt med små pauser här och var för vätska och energipåfyllnad och för att njuta.
Längs med turen fanns små bäckar att fylla upp vattenflaskan i. Iskallt  och mycket gott vatten. För varje meter man tog kom de nya vackra vyer och de gick verkligen inte att fånga de vackra på kort. Jag har lite svårt att välja ut några av alla bilder som togs så de får bli bilder i mängder helt enkelt.

Sen kom vi fram till målet med vandringen- Trolltunga - fem och en halv timme efter att vi startat vandringen.  Grym känsla! Nästan från ingenstans uppenbarade den sig först när man kom ganska nära inpå.  Först lite matsäck och beundrande av den grymma vyn innan vi kom till momentet vi ändå varit lite spända på ohc diskuterat kring. Skulle vi våga gå ut? Såklart vi gjorde. Klippan är mycket bredare och större än vad den ger sken av. Vi dansade till och med smågrodorna vilt påhejade av vår guide och de andra vandrande människorna vid tungan samtidigt som oss.

Som skrivet - det är svårt att beskriva hur vackert de verkligen var!

Sen var de dags att vända om och vandra samma väg tillbaka. Jag var så glad att jag varken var trött, hade ont någonstan och hade undvikit skoskav. Var lite orolig då jag kände att jag gått in mina skor allt för lite.

Ut på tur - aldrig sur!

Nere vid starten/slutet  av leden och vi ser ju inte ens trötta ut - eller hur? 11 timmar tog turen - tur och retur. Det var en riktigt energikick - grym känsla i både kropp och knopp och även nu efteråt. Jag är så glad och tacksam för "oss" som såg till att de inte bara blev en dröm utan gjorde slag i saken, bokade och drog iväg.  Jag hoppas att någongång mer framöver få vandra i de norska fjällen- absolut.  Men först vill jag uppleva våra svenska fjäll. Kebnekaise är en dröm som jag någon gång ska göra till verklighet.  Då förhoppningsvis med samma underbara väder som vi fick njuta av denna tur!

Helgen fortsatte. Vi bestämde oss för att på lördagen besöka "Lilletopp" - som låg i närheten av Odda.  Denna vandring tog ca 30 minuter och sen intog vi viloläge med fika i några timmar med vacker vy innan vi gick ner igen för lunch inne i Odda för att avsluta dagen på en brygga vid fjorden vid campingen där vi skålade för vår helg!

Tack Amanda, Helen och Anna och tack Norge.
Detta lever jag länge på och bär med mig som ett minne för livet!

torres

Gud så vackra bilder! Är helt trollbunden av dom, sååå fint!

Nora Bååth

Norge är verkligen helt underbart!

Hanna Karlsson

Det ser verkligen fantastiskt ut!